A

Opschrijven wat je ervaart wanneer ik een schilderij maak is nog knap lastig. Maar toch wil het proberen en u en beetje meenemen in mijn passie. Maar ook hoop ik zonder uitleg uw interesse te wekken. De volgorde van het maken is volledig random. Ik heb alleen voor meerdere pagina’s gekozen om een lange lijst te voorkomen.

Skyline (Niet meer in de collectie)

Een schilderij gemaakt op MDF, een geliefd materiaal omdat er fijn op werk en alle maten zijn denkbaar. Over het algemeen gebruik ik zodanige afmetingen dat het bij iedereen moet kunnen hangen. Dit schilderij heeft een maat van 120 x 120 cm. Uitvarende vissersbootjes met op de achtergrond een metropool. Als een olietanker dat een dorp aandoet. Het ging me om vrij met kleuren te combineren en achtergelegen wolkenkrabbers te laten oplossen.

Stilleven

Een eenvoudige schilderij. Ik heb dit schilderij gemaakt om te bepalen welke technieken moet ik gebruiken om een wat (beheerst) gevlekte achtergrond te krijgen. En is de compositie goed in mijn ogen. Achteraf heeft het maken van dit schilderij mij tegen alle verwachting in, veel plezier gedaan.

Red Bull testwagen (Niet meer in de collectie)

Dit schilderij was er een van vallen en opstaan. Zowel de anatomie van de driver als die van de auto had ik nog niet eerder bestudeerd. Ik wil me (nog) niet toeleggen op portretten, maar moest Max een houding aan laten nemen die zijn moeder onomstotelijk zou (h)erkennen als haar zoon. Max daarentegen moest de auto zien als de zijne. Ik durf voor de houding van Max in te staan, maar durf dat niet voor de bolide. In latere schilderijen heb ik me dieper ingelezen in de “anatomie”van de auto.

Huis in de winter. (Niet meer in de collectie)

Het schilderen van een huis is er één van perspectief. Dat wil gelet mijn achtergrond nog wel lukken. Maar hier gaat het vooral om de bomen. Deze zijn erg sfeerbepalend. Ik heb de berken “inverse” gemaakt. Daardoor komen ze dominant naar voren. Een bleek zonnetje en de sneeuw geven een “koude”look.

Wat doet de blauwe? (maakt geen deel meer uit van de collectie)

Een experiment met blauw en witte cirkels. Deze cirkels zijn gemaakt van marmerpoeder en geven een reliëf . Het is geen stuk voor aan de muur. Ik wilde voor mezelf het effect van koele kleuren ervaren. Ik werk graag met primaire kleuren en Yaan is van de drie een sterke rustige kleur.

Stadhuis Enschede

Ik vind het stadhuis van Enschede een beauty van een gebouw. Van binnen nog mooier. Daarom heb ik er bomen bij geschilderd die het prachtige gebouw mogen omlijsten. Het “ei van Ko” met de daarop de bronzen beelden (Weet het niet zeker) geven het gebouw de kans om zich vol op de plaat te laten leggen.

Dripping (Niet meer in de collectie)

Een ode aan Jackson Pollack, die enorme doeken met een speciale techniek wist te “vullen” Geen diskwalificatie maar wie schilderijen van hem heeft gezien, begrijpt wat ik bedoel. Ik heb hier geprobeerd een gelijkmatige vulling te realiseren en dat ging me niet erg goed af. Toch bewaard omdat er spannende partijen tussen zitten.

Ferrari (Niet meer in de collectie)

De Ferrari mag niet ontbreken wanneer je Red Bull presenteert. De rode bolide is al sinds mensenheugenis betrokken bij de formule 1. Ik heb me in tegenstelling tot de eerste auto, beter voorbereid op het schilderen van dit stuk. Als je de auto op de “kop” kijkt is hij vrij breed, terwijl hij aan de zijkant rank oogde. In 2021 moeten de auto’s allemaal aan nieuwe eisen te voldoen.

De Red Bull. Een echte bull

Het project racewagens met het schilderen van de Redbull van Max Verstappen. Heb nog beter gekeken hoe zo’n racewagen is opgebouwd. Zelfs de ophanging is nu beter zichtbaar. Maar ik heb niet de illusie nu de auto’s te hebben doorgrond. Ik denk dat ik de silver arrow ook probeer te schilderen. Da zal door de schittering een heel ander paar mouwen worden.

De kleuren van Usselo

Schilders in Toscane wisten door een sterk contrasterend kleurgebruik en uiteraard de specifieke kenmerken van Toscane weer te geven. Daarom probeer ik dat hier ook te doen met de ingetogen landschappen van Twente.